Tájékozatató a Mikes Kelemen program partnerei számára

A Mikes Kelemen program keretében ez idáig több százezer dokumentum érkezett már Magyarországra. Az adományokat rendszerezzük, áttekintjük a nyilvántartásainkat, és amennyiben a nemzeti könyvtár nem tart rájuk számot, formai típus szerint listákba rendezzük. Hungarica dokumentumainkat tartalmazó listáink átlagosan hatszáz tételesek, nem hungaricák listája körülbeül kétszáz tételt sorol fel, zenei listáink ötven tételesek. Ezekből válogatási és ingyenes megrendelési lehetőséget biztosítunk hazai és Kárpát-medencei könyvtáraknak, gyűjteményeknek.

Kereskedelmi célra vagy magánkönyvtár gyarapítására a programból nem igényelhető dokumentum. Az átadás-átvétel hivatalos bizonylattal történik. Az átadás-átvételhez intézményi pecsét szükséges.

Aktuális listáinkról a Katalisten értesítjük az érdeklődőket.

Jelenleg hetente egy hungaricát és egy nem hungaricát tartalmazó listát teszünk közzé, zenei listákat pedig alkalomszerűen közlünk. Havonta egyszer maradéklistát teszünk közzé azokról a tételekről, amelyek az első kiajánlás során nem találtak gazdára. Friss listáinkra a nyilvánossá tételtől számított második vasárnapig adhat le igénylést, utána a lista lezár. Maradéklisták esetében a határidő általában hosszabb. A rendelés határidejét és a lista típusát a fejlécben találja meg.

A rendelés regisztrációhoz, a regisztráció pedig emailhez kötött. Regisztrációnál a képviselt intézmény adatainak kitöltése után egy e-mailen küldött linket fog kapni, amellyel a jelszót állíthatja be. A jelszó megadásával regisztrációja véglegessé válik, és beléphet honlapunkra. Első belépése után munkatársaink jóváhagyják hozzáférésüket.

Az igényelhető dokumentumokat az Ajánló listák menüpont alatt találja típus szerint csoportosítva. A listát megnyitva adhat le igénylést egy adott tételre. Az igényel gomb pirosra változása jelzi az igénylés sikeres rögzítését. Az igénylést nem kell külön véglegesíteni, hiszen azt a gomb lenyomásával már rögzítette rendszerünkben.

A lista lezárása után munkatársaink kiértékelik az igényléseket, és eldöntik, a tételek melyik intézményhez kerüljenek. Az elnyert tételekről e-mailben értesítőt küldünk, illetve igényléseinek sorsát követheti a Saját tér / Igényléseim menüpont alatt. Ha egy tételt több intézmény kért, előfordulhat, hogy nem az Ön intézménye kapja; ilyenkor kérhet értesítést arra az esetre, ha azonos kiadású tétel – IKR szám alapján meghatározva – újból felkerülne kiajánlási listánkra.

Határon túli intézményeknek és az olyan hazai kis intézményeknek, amelyek nem tudják megoldani, a szállítást átvállaljuk. Az elnyert dokumentumokat átvételig tároljuk. Kérjük, hogy a dokumentumokat negyedévente vegye át; ritkább átvételi szándékot kérjük, külön jelezze. Az átvétel helyszíne: 1044 Budapest, Külső Váci út 83. Az átadás-átvételhez intézményi pecsét szükséges.

 

Gyakran ismételt kérdések:

Regisztráltam, de nem tudok igényelni. Mit tehetek?

Regisztráció után eltelhet néhány óra, amíg a folyamatot véglegesítjük és az igénylési jogot megadjuk. Ha egy-két munkanap elteltével még mindig nem tud igényelni, kérjük, keressen minket elérhetőségeinken.

A kiválasztott dokumentumokat automatikusan megkapja könyvtáram?

Amennyiben egy könyvet több intézmény kért, nem tudjuk biztosítani, hogy minden igénylő könyvtár megkapja a kívánt tételt. Lista nézetben láthatja, hány igénylés érkezett az adott tételre, ha több azonos kiadású dokumentum szerepel, kérje azt, amin nincs rögzített igénylés.
Azonos művek különböző példányai több listán is szerepelhetnek, hiszen a nyilvánossá tétel a feldolgozás sorrendjében halad. Ezért azt tanácsoljuk, hosszabb időn át kövesse figyelemmel kínálatunkat, hátha a keresett könyv újra felbukkan. Abban az esetben, ha a kívánt dokumentumot nem Ön kapta, Saját tér / igényléseim / sikertelen menüben lehetősége van értesítőt kérni, ha újra kiajánlásra kerül.

Meddig tudok válogatni egy jegyzékről?

Friss listáknál a nyilvánossá tételtől számított második vasárnapot tekintjük határidőnek. Maradéklistáknál a határidő hosszabb, akár egy hónapos is lehet. A határidőt minden esetben megtalálja a lista fejlécében.

Hogyan érhető el egy tétel a határidő után?

A határidővel a lista nyilvános elérhetősége megszűnik. Azokat a tételeket, amelyekre nem érkezett igénylés, még egyszer maradéklistán ki fogjuk ajánlani.

Határidő után legkorábban mennyi idővel vihetem el a könyveimet?

A rendelések kiértékelése és a dokumentum kezelése, előkészítése néhány napos munkát jelent számunkra. Az elnyert tételek státuszát követni tudja a Saját tér / Igényléseim menüben.

Mit csinálhatok az elnyert dokumentumokkal?

A dokumentumokat állományba kell venni. Ezután bármit, ami nem ellenkezik a fentebb megfogalmazott rendelési feltételekkel.

Hogyan tudom elvinni a könyveket?

A Mikes Kelemen program raktárának címe: 1044 Budapest, Váci út 83. Ingyenes parkolási lehetőség biztosított. Ezen a címen várjuk szeretettel munkaidőben hétfőtől csütörtökig 8:00–16:30 és pénteken 8:00–14:00 között. Kérjük, az átvételről egyeztessen kollégáinkkal emailen: mikes@oszk.hu vagy telefonon: +36-70/396-41-00 (raktárvezető); +36-30/3290596 (ügyelet)